Eduardo Ruiz
About

BIO

Ha cursado estudios de Grado en Bellas Artes y el Máster Producción e investigación Artística en la Universitat de Barcelona y residencias en  V2_for the Unstable Media en Rotterdam(NL),  Cal Gras (Avinyó), Fabra y Coats (Barcelona), Nauestruch (Sabadell), Can Castells Centre d’Art(Sant Boi de Llobregat) y Centro Cultural de España Juan de Salazar(Asunción, Paraguay). Actualmente vive y trabaja en Barcelona. Ha sido finalista en el Premio Arte Emergente Valentín Madariaga 2020, Premio Miquel Casablancas 2018 y seleccionado por la XXI Bienal de Arte Contemporáneo Catalán 2018, recibió la beca de la Sala d'Art Jove en la modalidad de Creación 2015 y la Beca Can Felipa artes visuales 2015.


Ha presentado su trabajo en centros y galerías como Galeria Projectes SD (Petite Planète, 2022), La Capella de Barcelona (Imaginaris Multiespècies, 2022), Kuntsbogen de Viena, Austria,(Social lubricant & water politics 2021), V2 de Rotterdam, Netherlands, (Summer Sessions 2021), Fundación Valentín de Madariaga, Sevilla, 2020), CityArt(Osmosi.Il rapporto uomo natura, Milano, 2019), Museo de Pollença(52º Certamen Biennal de Arte de Pollença, Mallorca 2019), Halfhouse-La Verneda(Fuegoscruzadosrebotantes, 2018), Centre d'Art Maristany(XXI Biennal d'Art Contemporani Català, 2018), Galería Àcid Sulfúric, Barcelona (Europolis, 2018); Fabra y Coats Centro de Arte Contemporáneo, Barcelona (No es el que aparece, 2018); Can Castells Centro de Arte (Patrimonio Humano y Patrimonio Público, 2017); Sala d'Art Jove, Barcelona (Techno Blood, 2017); Centro Cívico Sant Andreu, Barcelona (Efecto Borde, 2017); Centro Cívico Can Felipa, Barcelona (Aparteu les cadires, 2015) o dentro del Campanario de Sant Fèlix (Sabadell, 2015).



He has studied Degree in Fine Arts and the Master's Degree in Art Production and Research at the University of Barcelona and residencies at V2_for the Unstable Media in Rotterdam(Netherlands), Cal Gras (Avinyó), Fabra and Coats (Barcelona) and Nauestruch (Sabadell), Can Castells Art Center(Sant Boi de Llobregat) and Cultural Center of Spain Juan de Salazar in Asunción(Paraguay). Currently lives and works in Barcelona. He has been a finalist in the Miquel Casablancas Award 2018 and selected by the XXI Biennial of Contemporary Catalan Art 2018, he received the scholarship of the Sala d'Art Jove in the modality of Creation 2015 and the Can Felipa Visual Arts Scholarship 2015.


He has presented his work in centers and galleries such as Projecte SD gallery(Petite Planète, 2022), La Capella de Barcelona(Multiespecies imaginaries, 2022), Kuntsbogen in Wien, Austria(Social lubricant & water politics 2021), V2_for the Unstable Media(Summer Sessions 2021), Valentin Madariaga Foundation, Seville 2020, CityArt(Osmosi.Il rapporto uomo natura,Milano, 2019), Museu de Pollença(52ºPrize Biennal Art of Pollença, Mallorca, 2019), Galería Halfhouse-LaVerneda (Crossfiredreboundings, 2018),  Art Center Maristany (XXI Biennial of Contemporary Catalan Art 2018), Galería Àcid Sulfúric, Barcelona (Europolis, 2018); Fabra and Coats Contemporary Art Center, Barcelona (Not the one that appears, 2018); Can Castells Art Center (Human Heritage and Public Heritage, 2017); Sala d'Art Jove, Barcelona (Techno Blood, 2017); Civic Center Sant Andreu, Barcelona (Borde Effect, 2017); Can Felipa Civic Center, Barcelona (Aparteu les cadires, 2015) or inside the Campanari  de Sant Fèlix (Sabadell, 2015).


STATEMENT

Investiga las relaciones entre el territorio y las formas que lo definen, mapas, paisajes que aparecen en los billetes, pasaportes y elementos encontrados en él como objetos olvidados y especies de vegetación escondidas. Buscando establecer un puente entre el espacio y las políticas que condicionan el comportamiento humano.


Una característica en los trabajos de Eduardo es el uso de materiales considerados banales, a los que elimina su significado convencional y consigue que aquello que estaba destinado a un uso especifico se pueda considerar una obra autónoma.



Investigates the relationships between territory and forms that defines it, maps, landscapes that appear on the banknotes, passports and parts found in it as forgotten objects and hidden vegetation species. Seeking to establish a bridge between space and policies that condition human behavior.


A feature of Eduardo's works is the use of materials considered trivial, which eliminates their conventional meaning and ensures that what was intended for a specific use can be considered an autonomous work.